Wat is Google Analytics 4? En welke voordelen heeft de nieuwe update?
Google heeft besloten om Google Analytics te updaten naar Google Analytics 4. Dankzij de vernieuwingen is het eenvoudiger om inzichten uit jouw website gegevens te halen. En via deze inzichten kan jij jouw marketing verbeteren.
Je kan de belangrijkste wijzigingen terugvinden in dit artikel.
Wat is Google Analytics?
Google Analytics is een gratis tool van Google die jou helpt om een beter inzicht te krijgen in de bezoekers op jouw website. Zo kom je te weten van waar jouw bezoekers vandaan komen, welke pagina’s het meest bezocht worden of welke juist niet, hoelang ze op jouw website blijven, hoe ze op jouw site terecht zijn gekomen enzovoort.
Op die manier weet jij welke pagina’s je moet updaten omdat ze niet zo aantrekkelijk zijn en welke het net wel goed doen. Daarnaast kan je ook doelen instellen zodat je ziet welke pagina’s op de website jou klanten opleveren.
Hoe moet ik overstappen naar Google Analytics 4?
- Ga naar het beheer van Google Analytics en maak een account (tenzij je er al een hebt dan mag je deze stap overslaan)
- Ga naar “property maken” en doorloop alle stappen
- Klik op “web” en geef de URL van de website in
- Je kan de verbeterde meting aan- of uitzetten. We raden aan om deze aan te zetten en klik vervolgens op “stream maken”
- Voeg de Analytics-tag toe aan je website om gegevens te verzamelen. Dit kan via de plugin “Google Analytics ByMonsterInsights”. Plak je Google Analytics-ID hierin.
Wat zijn de voordelen van Google Analytics 4?
1. Geavanceerde analyse mogelijkheden
Google Analytics 4 biedt verschillende verkenningsrapporten aan. Dit zijn geavanceerde technieken die verder gaan dan de standaardrapporten die inzicht geven in het gedrag van bezoekers.
Je hebt de keuze uit verschillende technieken in de template galerij:
- Trechterverkenning: je ontdekt welke stappen gebruikers doen om een bepaalde gebeurtenis te voltooien. Bijvoorbeeld hoe gaan mogelijke klanten rondkijken op je website om uiteindelijk over te gaan tot een aankoop/offerte aanvraag? Hoe worden eenmalige kopers vaste klanten?
- Padverkenning: hiermee leer je welke pagina’s bezoekers het meeste openen nadat ze op de homepagina zijn geweest, welke acties gebruikers ondernemen enzovoort.
- Segmentoverlap: je kan max 3 gebruikerssegmenten vergelijken om te zien hoe ze overlappen en zich tot elkaar verhouden. Je kan op die manier specifieke doelgroepen isoleren op basis van complexe omstandigheden.
- Gebruiksanalyse: analyseer het gedrag van individuele bezoekers. Zo kan je bijvoorbeeld het gedrag analyseren van iemand met een ongewoon hoge gemiddelde bestelwaarde of een gebruiker die problemen had tijdens het plaatsen van een bestelling.
- Cohort verkenning: analyseer het gedrag van een bepaalde groep gebruikers.
2. Veel voorkomende gebeurtenissen automatiseren
3. Machine learning
Een van de belangrijkste voordelen van de vernieuwde versie is machine learning. Hierdoor kan je toekomstig gedrag van gebruikers voorspellen.
4. Krijg inzicht in jouw bezoeker
Krijg inzicht in jouw website bezoekers en trek een rapport met informatie zoals:
- Hoeveel weergaven en clicks jouw bedrijfsprofiel per maand heeft in de zoekresultaten en Google Maps.
- Aantal weergaven per zoekopdracht en via welk zoekwoord ze tot bij jou komen.
- Van welke locatie jouw bezoekers afkomstig zijn.
- Hoe vaak jouw website bezocht wordt
Heb je hulp nodig bij het instellen van Google Analytics?
Contacteer ons voor een vrijblijvende offerte.